27 Nisan 2012 Cuma

Tarlaya ektim soğan...

Bediha Akartürk ve Şakir Öner Gülhan'dan dinleyerek büyüdüğümüz "Tarlaya Ektim Soğan" türküsünü çeşitli zamanlarda bir çok sanatçı yeniden yorumladı...Athena bile söyledi yıllar önce...Ama anlamadığım bu "bitmek" kelimesi ve "yedi doğan"...


tarlaya ektim soğan bitmedi yedi doğan 


1-bitmek(Tükenmek);o kadar çok soğan ekmiş ki doğan bile yiye yiye bitirememiş...
2-bitmek(Bitki, tüy, saç vb. şeyler çıkıp yetişmek);doğan yediği için o tarlada hiç soğan yetiştirememiş...
3-bitmek(Beklenmedik zamanda ortaya çıkmak);beklenmedik zamanda  doğan ortaya çıkıp soğanları mı yemiş?...ya da 7 adet doğan mı çıkmış ortaya...yok yok "bitmedi" dediğine göre çıkamamış! 
4-bitmek(Usanmak, bıkmak);doğan tarlaya ekilen soğanları yemekten usanmamış ...
5-bitmek(Yara kavuşmak, bitişmek); yara kavuşamadan doğanlar soğanları yemiş...
6-yedi adet doğan kavuşamamış( bu en saçma açılım olabilir!)
7-yedi adet doğan hep soğan mı ekilir diye bıkmış, usanmış


...devamında


8-anne bıkmadan usanmadan yedi kardeş doğurmuş, hepsi de güzelmiş...
9-tüm bu saydıklarımızın hepsi ya da bir kaçı birlikte olabilir!


...şaka bir yana bildiğim kadarıyla doğan her ne kadar soğan yemese de türkü icabı ekilen soğanlar doğan tarafından yendiği için tarlada soğan yetişememiş demek isteniyor herhalde! Ama bir de aşk, kavuşamama teması olunca içinde" bitmek" acaba yara  kavuşamamak mı...o zaman peşinden gelen "yedi doğan" ne olaki!? Tabi ki tarlanın, ormanın, derenin olduğu yerde kuşlar da olur...türküde hem doğan, hem kuzgun, hem de şahin geçiyor... bir de Ganliga eski bir rum köyüymüş...fındık toplama işine de ganzilis diyorlarmış...


Trabzon- Hüseyin Birincioğlu-Ahmet Yamacı)
tarlaya ektim soğan
bitmedi yedi doğan 
hep mi güzel oluyor 
senin annenden doğan

oy niye hanım niye
öldüm yâr, yâr diye diye
iki lira boynunda 
ver birini hediye 

guzgun dere yukarı
yol gider Ganliga'ya
kız ben seni alırım
liralar saya saya

oy niye hanım niye
öldüm yâr, yâr diye diye
iki lira boynunda
ver birini hediye 

ormandan yol açarım
seni alır kaçarım
dört yanım duvar olsa
şahin olur uçarım

oy niye hanım niye
öldüm yâr, yâr diye diye
iki lira boynunda 
ver birini hediye



Davidson / “Onion Field”(1890)- İğne deliği kamera ile ilk empresyonist fotoğraf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder