7 Mart 2012 Çarşamba

Işık Dosyası -6-

Işığı yumuşatmak, yönlendirmek...
Çoğu zaman  gözümüzün alıştığı doğallığı- eğer bir dış çekimde isek-yaptığımız ışığın gün ışığı gibi ağaçların arasından süzülerek ve parçalı olarak konuya vurmasını isteriz. Doğal ışık altında ve çekim yaptığımız mekan buna uygun ise bu etkiyi alırız... yani görüntüde bir iki ağaç var ise...gelen ışığın bu etkide olması gayet doğal olacaktır... Mevcut gün ışığına takviye yapmamız gerektiğinde,  ışığı parçalı ışık olarak ekler isek doğal etkiyi devam ettiririz. Mekan ve çevresinin fiziksel yapısının, güneşin hareketine bağlı hangi saatlerde, nasıl ışık aldığı, pencere sayısı gibi konuların önceden araştırılması, mekanın doğal ya da yapay aydınlatılmış olması ya da nasıl bir atmosfer yaratmak isteğimize bağlı olarak -yapacağımız ışık için- önem taşımaktadır. Çekim ölçekleri, kameranın dar açı-geniş açı objektif kullanımı ile  ne kadarlık bir alanı gördüğü, arka planlar ve çevre, fondaki konuların renkleri bile yapacağımız ışığın aynı doğallığı devam ettirmesi  için önemlidir...böylelikle aynı sahne içinde planlar arası mantıksal ve görsel olarak ışık devamlılığının sağlanması mümkün olacaktır.





California Sunbounce “Le Louche” Screen:leaves ( ışık kaynağı önüde parçalı ve doğal ışık etkisi için hazır malzemeler veya kartondan içi oyularak çıkartılan şablonlar/cookie kullanılabilir).






Cuculoris breakup






Sun scrime ve   Butterfly (silk) kullanarak  dış çekimlerde parlak ve sert güneş ışığını keserek ya da yumuşatarak olumsuz etkilerini yok edebiliriz... iç çekimlerde de sert karakterli ışığı  yumuşatabiliriz.



Diffuser:

Naylon/plastik karışımı,ipek kumaşlardan, küçük ve büyük gözenekli siyah fileler gibi farklı malzemelerden farklı çeşitleri vardır.İpek benzeri kumaşlar büyük boyutlarda olduğunda “şimera” olarak adlandırılır.Yumuşak ışığı azaltır, sert ışığın parlaklığını bozar. Işık kaynağının önüne konarak parlaklığı yani ışık şiddeti kontrol altına alınır. Bu yöntem reosta sisteminden daha pratik ve ekonomiktir. Lokal ışıklandırma pik beyaz ile siyahlık arasındaki kontrastlık farkını ayarlamada çok işe yarar ve lambaya yakın olan obje ile lambaya uzak olan obje arasındaki ışıktaki doğabilecek dengesizlik giderilmiş olur.

Diffusion box (soft box) ve lightbank 










Işığı istediğimiz biçimde yönlendirmek, toplamak, dağıtmak, kesmek, yumuşatmak için çeşitli ışık aksesuvar ve ekipmanları mevcuttur.




“Balon ışık” genellikle gece çekimlerinde ve ay ışığı etkisi için kullanılır. Balon ışık geniş bir alanda genel olarak yumuşak karakterli “dolgu ışığı”verir. Vinçler yardımıyla istenilen yüksekliğe taşınır.
                                          
                                            Barn doors(kepenkler)
     
                                                                                                                              




"scrim” ve “flag”lar(kumaş, file ya da metal ışık  kesici ve yumuşatıcılar )                                                 

Kepenkler: Kepenklerin döndürülebilen bir yüzeye takılmış ve her biri ayrı ayrı ayarlanabilen kanatları vardır. Işık kaynakları önünde obsiyonel olarak kulanılırlar. 




Honeycomb grid (petek) kullanımında, farklı gözenekler ile ışığın etkisi değiştirilir...




Işık dağılımı lambanın önüne konan yarı geçirimli plakalarla sağlanır


1. Cam Elyaf Filtreler 2. Tel Filtreler
3. Jelatin Filtreler 4. Buzlu veya Opal Cam Filtreler
5.  Mika  Filtreler 6. İpek Filtreler(yağlanmış).


Borular/ Snoot: Fotoğrafçılıkta paraflaşların ve genellikle Fresnel Spotların önlerine takılır. Şekilleri silindirik veya koniktir. Bu borular spotların ışığını lokal ve dar bir huzme halinde verirler.





Desen efektleri: Kar , yağmur , daire , kare , üçgen ...vs.gibi desen ve şekil şablonları ince metal plaka(gobo) üzerindedir. Bu silindirik plakalar mercekli spot önündeki özel kasaları içine yerleştirilir. Sert ışık hüzmelerine desenler verirler. ı
Reflektörler:


Dik veya sert gelen ışığı yansıtıp dağıtarak derin ve koyu gölgeleri yumuşatmak,  aşırı parlaklığı azaltmak amacıyla kullanılır. Daha çok; film stüdyoları, açık alandaki drama çekimlerinde, açık alana oranla daha karanlık görülen (binaların yarattığı gölgelerde, ağaçların sık olup güneş ışığının etkisinin az olduğu ...vs) yerlerde obje'lerin yüzlerindeki ışık şiddetini açık alandaki ışık şiddetiyle dengelemek amacıyla alüminyum folyo esaslı malzemeden, lame kumaşlardan üretilmiş.
Üzerine düşen ışığı sert, orta sert ve yumuşak olarak yansıtabilme özelliğine sahiptir. Altın yaldız ve gümüş yaldız gibi cinsleri de mevcuttur. Portatif ve katlanabilir özelliğiyle son derece kullanışlıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder