7 Şubat 2012 Salı

çiçekler ve böcekler-1-

Her mevsim kendine özgüdür...mevsimlere bağlı bitki örtüsü değişir, ağaçlar yaprak döker ya da çiçeklenir...kışın solgun renkleri ve atmosferi bol güneşli günler ile değişmeye başlar...tohumlar, bitki soğanları, bitkiler uyanıp şöyle bir silkelenir...büyür, yapraklanır ve bizi çiçekleriyle taçlandırırlar. Farklı bahçelerde farklı çiçekler açar ve her çiçek bize güzelliği, estetiği ve rekleri kendi dillerinde anlatır tekrar tekrar...


Petunya'lar hem çeşiti renklerde, hem yalınkat ya da katmarli olabiliyor...kokuluların akşam üzeri baş döndürücü bir koku yaydığını söyleyebilirim ...ne yazık ki çiçeklere aşık babam rahatsızlığı yüzünden bu güzel kokuları duyamıyor!

Cam güzeli , kına, begonya gibi türler birlikte aranje edilebiliyor...
Begonvil'leri bahçe yok diye almak istememiştim ama bir iki tanesi saksıda yaşamaya  devam ediyor...sadece geç yapraklandığı için geçen yaz çiçek açamadı...umarım bu sene fotoğraftaki gibi olur!

Meyve ağacım (bahçedeki incirleri saymaz isek) henüz yok...bu yaz bir iki meyve fidanı almayı istiyorum!

Zakkum da dayanıklı bir bitki yeri uygun olsa, bahçe de ekili olsa ağaç olacak...



Hatmi'nin mevsimlik olan cinsi ...asıl bildiğimiz çiçeği şifalı hatmi budur...


Japon gülü az sayıda açıyor ama çiçeği uzun süre üzerinde kalıyor...
Yedikule'de küçük bir bahçem var ama incir ağacı yüzünden çok ışık almıyor; incir ağacını değil kesmek budamak bile istemiyorum...yine de denedim hem çiçek, hem sebze ektim, büyüttüm ama çok sorunlu oldu. Hem az çiçek açtı bitkiler hem de sebzeler yeterince büyüyemedi...gübre, toprak taşıdım, her sezon farklı şeyler ektim...beni yıldıran salyangozlar...o canım marulları bir gecede bitiriyorlardı, sebzelerden bitkilere geçip onlarında tadına bakıyorlardı...neredeyse her gece elimde kova, maşa doldur babam doldur; yan bahçeler bakımsız ve molozlar, çöplerle dolu olduğu için bu trafiğin önünü kesemedim. Bir ara Fransız lokantasıyla anlaşmayı bile düşündüm...Bir gün Polonezköy'de muhtarın pansiyonunda (Fredi) bir baktım tüm salyangozlar bir kabın içine çöreklenmiş...çıkan giden de yok...sordum ; tabağın içindeki "bira"ymış ve hepsi kafayı bulmuş ...bu değişik yöntemi kısa süre deneyebildim., çünkü benim salyangozlar bira çanağına dalıp bir süre sonra yanına çerez olsun diye gidip o kafayla hala bitki ve sebzelerimi tırtıklıyorlardı...sözün kısası ben de gidip büyük saksılar aldım, terasta saksılarla iyi kötü bir bahçe yaratmaya çalıştım...sezon yavaş yavaş geliyor...öncelikle hafta sonları ufak ufak saksıları, toprakları  falan hazırlamaya başlayacağım...güllerim, hatmi ağaçlarım, lavantalar, çilekler,orman sarmaşığı vb. bitkiler kışın idare ediyorlar o yüzden mevsimlik fideler ve fide haline getirmeyi planladığım tohumları ve soğanları seçeceğim...havaların ısınmasıyla tüm dostları bir kahve içmeye...vakti ve muhabbeti olanları da mangala beklerim!

açelya, adaçayı, ada karanfili, ağlayan gelin, akasya, amerikan hanımeli, ana kokusu, ananas, anasına babasına pay veren, ardıç, aslanağzı, ateş çiçeği, âvize fidanı, ay çiçeği, ayı pençesi, azelya, babunec, badem, ballıbaba, begonvil, begonya, benefşe, biberiye, boru çiçeği, boya çiçeği, buhurumeryem, cemali güzel, ciğerci sığırı, civan perçemi, çadır çiçeği, çadır perçemi, çakal nergisi, çalba, çan çiçeği, çarkıfelek, çıngırak otu, çiğdem, çingülü, çoban yastığı, çuha çiçeği, dağ çayı, dağ sümbülü, defne, deligül, devedikeni, devetabanı, dönbaba, ebegümeci, eğreltiotu, elma çiçeği, erguvan, erik çiçeği, eşek dikeni, eşek lâlesi, fesleğen, fındık çiçeği, fırıldık çiçeği, frezya, firuze çiçeği, fulya, galhatmi, gardenya, gâvur gülü, gecesefası, gelincik, gelinelçiçeği, geven, glayör, guğu çiçeği, gül, güldefne, gülgoncası, gülibrişim, gündöndü, günebakan, günüş gülü, hanım düğmesi, hanım sallandı, hanımeli, haseki küpesi, haşhaş çiçeği, hatmi, helyotrop, hercai menekşe, hezaren, horoz ibiği, hüsnüyusuf, ıhlamur, ıtır çiçeği, inci çiçeği, iris, itrişahi, kadife çiçeği, kahkaha çiçeği, kaktüs, kamelya, kan damlası, kandil çiçeği, karagözlüm, karanfil, kartopu, kasımpatı, kaynanadili, keşişbaşı, kevke, kına çiçeği, kirli hanım, koçuk, korunga, krizantem, kuşkonmaz, küpe çiçeği, küsme çiçeği, küstüm çiçeği, lâden ağacı, lale, lâle, lâle-i nu’man, lâtin çiçeği, leylak, leylâk, lilyum, lisan-i sevir, mahmur çiçeği, manisa lâlesi, manolya, melekotu, menekşe, menekşe gülü, menevşe, mersinağacı, meryamana eli, meryemana kandili, meyan, mimoza, mine çiçeği, mor salkım, mümüdük, müşgülüm, nane, nergis, nevruz çiçeği, nilüfer, orkide, orman gülü, ortanca, öksekotu, öksüzoğlan, öküz dili, papatya, patlak çiçeği, peleseng, petunya, piyan, portakal çiçeği, reyhan, rezene, sabun çiçeği, saffetiderûn, saksı çiçeği, saray çiçeği, saray patı, sardunya, sarı şebboy, sarmaşık, sediryaprağı, semen, sevgi çiçeği, sığırdili, sığırkuyruğu, sıklâmen, sim, susen, sümbül, sümbülteber, süsençiçegi, şakayık, şakayık-ı numan, şebboy, şeftaliçiçeği, terslâle, toprak kabul etmez, turna gagası, üçgül, vapurdumanı, yaban gülü, yanardöner, yasemin, yenibahar, yer somunu, yılan yastığı, yıldız çiçeği, yüksükotu, zambak, zerrin, zerrinkadeh, zeymuran, zeytinçiçeği, zülfüarus...


...böceklere de  sıra gelecek...

1 yorum:

  1. hiç ümidim olmamasına ramen yinede sorayım balzamin çiçeği almak zorundayım nerden bulabilirim

    YanıtlaSil