14 Haziran 2012 Perşembe

Monolit (monolith)





"2001 Uzay Macerası"İnsanlığın evrimi ve gelişimini, kendine "yararı"na olacak aleti keşfetmesini, teknolojinin geldiği son noktada yapay zeka, makine-insan ilişkisi ve nihayetinde makineleşen insanı ele alan bir filmdi...
Stanley Kubrick'in 1968 yapımı"Space Odyssey"filminin temeline yerleştirilen siyah granit blok "Monolit" kainatı yaratan ve düzenini sağlayan bir güç tarafından gönderilmişti...
Filmdeki üç bölümün ilkinde insanın doğuşu ve evrim işlenir...küçük kabileler halinde yaşayan maymun insanlar bir sabah   bir monoliti(yekpare taştan bir anıt)karşılarında bulurlar. Nereden geldiği belirsiz bu pürüssüz taşa dokunduklarında artık evrimin bir sonraki aşamasına geçilmiştir...unutulmaz sahne "havadaki kemik" ile  2001 yılına uzay çağına geçilir...ikinci bölümde bir uzay keşif grubunun ve Hal 9000 adlı bir bilgisayarın, bu sefer ay üzerinde ortaya çıkan ve Jüpiter'e bazı sinyaller gönderen monolit'in sırrını çözmek için yaptıkları yolculuğu anlatır. "Sonsuzluğun Ötesi"adlı son bölümde teknolojinin son raddesinde, kontrolü ele geçirmeye çalışan Hal 9000 isimli bilgisayar; makine olduğundan insan türünün cesaret özelliğini hesaba katamaz...hayatta kalma mücadelesini Dave Bowman kazanır...sonrasında Jüpiter'e ve aslında bilinmeze yapılan inanılmaz yolculukla   hayatın sırrının keşfedilmesi ele alınır....(insanın Jüpiter'in sonsuzluğunda ilerleyip kendi ölümüne şahit olması...)

Tanrı sembolü olarak sunulan bu taş insanlığa yol gösterimişti filmde...işte bir hafta önce Taksim meydanında metroya giderken böyle siyah bir blokla karşılaştım filmdeki "monolit"ten biraz enliceydi...uzaktaydım...aslında pürüssüz ve tek parçamıydı o an dikkat etmemişim heyecandan...ama ilk gördüğüm anda bana filmi hatırlattı...insanlar bakmadan yürüyüp geçiyordu...sonra fotoğraflarken fark ettim;siyah olan onu çevreleyen poşetti...bir iki kişi göz ucuyla baktı "kimse ilişkilendiremedi" dedim herhalde bir şeyle ya da herkes ne olduğunu biliyor!... geçmiş tecrübelere istinaden;insanlara yol gösterecek bir şeyden çok "yollarını saptıracak" bir şey olması mümkündü...nihayet ertesi gün üzeri açılan siyah esraregiz nesne bir monolit değil de bir  mağazanın dev alışveriş poşetiymiş...
2012 "Shopping Fest Odyssey "!.. 
  

8 yorum:

  1. bence gerçekten bir monolite rastgelmişsin ...artık herşey tüketim üzerine yeni dünya görüşümüz bu :D

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Bilgi için teşekkürler Cüneyt bey çok merak ediyordum modern dünyanın araçları olan televizyon,bilgisayar ve telefonla oynamaktan vakit bulamıyordum kısacası eski nesilin son neferiyim ama yinede onlar beni ele geçirmişti lisede farkına vardım bazı şeylerin şu anda üniversite ye başlıyorum yıllar önce izlediğim Arog filminde hep kafamı kurcalamıştı dediğim gibi yeni aklım başıma geldi ve daha yeni araştırıyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bu monoliti kitap okumaya lisede başladım daha doğrusu bu işe başlayabildiğime inanamıyorum ve bilinçli bir birey olmaya çalışacağım bundan sonra kısacası insan olmaya yeni başladım daha
      Teşekkürler tekrar yazmak iyi geliyor bana karşında seni dinleyen biri ya da bir muhattap olmasa bile

      Sil