5 Ocak 2013 Cumartesi

Zamanı durdurmak -3-

..."Tüm anlatım araçları içinde, sadece fotoğraf belirli bir anı sabitler...biz kaybolan şeylerle oynuyoruz ve kayboldukları andan itibaren, onları yeniden geri getirmek imkansız"...
                                                                                                                          
Henri Cartier-Bresson / "Karar Anı" kitabından...


Yıllar önce bir fotoğraf dergisinde gördüm ustanın bu fotoğrafını...zamanı durdurmak, dondurmak, bir fotoğrafa hapsetmek işte böyle bir şeydi...yıllar sonra 1999 yılında "Darphane-i Amire"de bu kez birebir görme şansına sahip oldum fotoğraflarını..."Avrupalılar" sergisinde halkların ve yerel coğrafyaların ortak kimlik ve benzerliklerinin altını çizdiği fotoğrafları yer alıyordu...
Enstantane fotoğrafçılığı (Fransızca anlık, ansızın, birden bire anlamındaki "instantané" kelimesinden geliyor)/(snapshot photography)da deniyor bu tarz fotoğraflara...yüksek enstantane hızı, hareketi dondurabilme imkanı sağlıyor...
O yıllarda ben de anı dondurmaya çalıştım fotoğraflarda...

...ama bir de "karar anı"vardı...doğru zamanlama ve deklanşöre basma...Bir gün Beşiktaş'ta çektiğim, denize atlayan çocukların fotoğrafını bir fotoğraf sitesinde paylaştım...yorumlar yazdılar;"doğru zamanlama değil" dediler...hep içimde kalmıştır böyle eleştirilip de bir şeyler söyleyememek...2012 biterken, eski öğrencilerimden, dostum Cenk Kaptan "Ben Çocukken" belgeseli için görsellere ihtiyaç duyduğunda ona bazı fotoğraflar ve ailemin 8mm. fimlerini verdim...belgesel bittiğinde beni birden fazla sürpriz bekliyordu...belgeselde hem çocukluk yıllarımızın belgeleri 8mm.ler geniş bir biçimde anlatımı destekliyordu hem de şu; biraz önce bahsi geçen fotoğrafta el ve kolları çakışan Beşiktaş'ta denize giren çocuklar dondukları durumdan kurtulup denize atlıyorlardı...Sevgili Cenk, benim gördüğüm ama fotoğraflayamadığım o anın sonrasını herkese gösteriyordu!..



Yukarıdaki fotoğraf belgesel filmin içinden, ekrandan cep telefonuyla çekilmiştir...    

  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder