21 Kasım 2014 Cuma

Tual Bedenler-2-




James Bond serisinin “Goldfinger-Altın Parmak” filminde(1964),  kötü adam Auric, efsanevi Midas dokunuşu ile karşılaştıklarını altına çeviriyordu. (Midas Dyonisos’ tan "dokunduğum herşey altın olsun" diye dilekte bulunur, dileği gerçek olur; ama bilmeden sevdiği kızına da dokunur. Kız altına döner ve ölür) bu sahne için altın yaldızlı boyayla boyanan Jill Masterson’un daha sonra boğularak öldüğü iddia edildi; derinin tüm gözenekleri tıkanarak vücudun aşırı ısınması ölüme götürebilir… Boris Karloff’un “Bedlam”(1946) filminde altına boyalı adamın ölümü ise sinemada ilk örnektir…

Türkiye’deki Caferiler artık bu “ritüel” ler sırasında İran’da olduğu gibi kanlarını akıtmıyor; kan bağışında bulunuyorlar.Fotoğrafta görünen o ki sadece kan akıtılmıyor; kan akıtıldıktan sonra yüze göze sıvanıyor!  





2010 yılında, 11 işçinin ölümü ve Meksika körfezine sızan 5 milyon varil petrolün nedeni “BP” firması, zedelenen imajını düzeltmek için “Sanatı” destekliyor! Petrole bulanmış canlı bir beden insanlara çok şey anlatıyor!
                                

 Barcelona’da Hayvan hakları protestosu-2013

İlkel toplumlarda insanın kendini bedeni üzerinden ifade etmeye çalıştığı dönemlerde  belirleyici olan bireysel zevklerden çok içinde bulunduğu topluluğun, aşiretinin genel ilkeleriydi.  O dönemlerde tüm bu süslenme, boyanma işlemleri toplumsal kollektiv’e bağlama amacıyla, içinde bulunduğu topluluğa bağlılığını gösterme ve diğer topluluk ya da aşiret üyelerinden farklı görünmek için yapılmıştır.



Giysinin olmadığı ortamda, vahşi hayvanları ürkütebilmek, kabilede gücü, üstünlüğü ortaya koymak ve avlanan hayvandan daha fazla pay almak  için vücutlarını boyamışlar, deri üstüne, bütün bedene ilkel dövmelerle şekiller ve süsler yapmışlardır. Yüze yapılanların bir kısmı daha sonra bugünkü makyaja, mask’a (tiyatro vb yerlerde kullanılan maskeler) ve dövme tekniği ile yapılan kalıcı makyaja dönüşmüştür... Avustralya, Yenizellanda, Pasifik adalarında ve Afrikanın bazı bölümlerinde tribal kültürlerde karşımıza çıkan vücut boyama günümüzde bölgesel olarak “geçici dövme” adıyla; yüz boyama  ve tüm vücuda üzerinde “vücut boyama” (body painting) sanatı içinde benzer biçimde uygulanmaktadır.







Sanatçının kendi vücudunu sanat malzemesi olarak kullandığı “Body Art” (Beden Sanatı) ve “Gösteri Sanatı” olarak da adlandırılan “Performans Sanatı” ...Marina Abramovic’in performansı “The Lips of Thomas”














“Performans sanatçıları insan bedenini, insan cinselliğini öne çıkarmakta,şahsi travmaları ifadeye dökmekte ya da toplumsal cinsiyet ve ırk klişelerini çürütmekte kullanılabilecek,  alışık olunmadık derecede değişken bir araç olarak görmektedirler.” (Heartney, 2008)


Canlı "tual" dışında canlı "fırça"...
1960’larda Yves Klein çıplak modellerini canlı fırçalarmış gibi kullanır. Boyalı bedenleri tuvallere sürterek ve sürükleyerek plastik sanatlar ile performans sanatı arasındaki ilişkiyi ortaya koyar.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder