10 Aralık 2013 Salı

Gregory Crewdson; tekinsiz!










...devam eden bir hikayenin akışından bir kesit olan fotoğraflar, eksik birer cümle gibidir! Bir hikaye anlatır ama hikayeyi fotoğraf okuyucusu tamamlar...

30 Ekim 2012 Salı tarihli  "Bıçak Sırtı...tekinsiz bir dünya" adlı yazımda yine Crewdson'un fotoğraflarına değinmiştim...merak hikayeyi tamamlaması için okuyucuyu bir uğraş içine sokar...fotoğraf zamanı enlemesine keser ve o anda gelişmekte olan olay ya da olayların kesitini açığa çıkartır.Zaman kesiti yeterince genişse, rahat incelenebiliyorsa; olayların bağlantılılığı ve ilişki içinde birlikte varoluşlarını anlama imkanı verir.

"Doğa harikaları"-"Natural Wonder" serisi Gregory Crewdson'un  erken dönem serilerinden... Bu böcekler, hayvanlar ve vücut parçaları ile sanatçı tarafından oluşturulan dioramalar( müzelerde cam bölmede bir dekor içinde olabildiğince gerçekçi bir şekilde canlandırılan belli bir dönemde bir sahne,3D minyatür modellerle karşılaşırız..."sıradan kasaba hayatı içinde tehditkar öğeleri yine resimsel bir yaklaşımla ele almış...

Görüntünün içine yerleştirilen bir detay; orada olmasını beklemediğimiz, iğreti duran, farklı, garip...yersiz olan şey kendine ait olmayan bir dünyada kendini ve etrafını tekinsizleştirir...ezber bozulunca ya "apışıp kalınır" ya da sorgulama başlar!Crewdson genellikle Amerikan-küçük kasaba-hayatı içinde rahatsız edici ve gerçeküstü bir takım olayları dramatik ve sinematik bir görsellikle anlatır...bu tekinsizlik genel olararak Crewdson'un fotoğraflarında en hakim  etkidir...tema, kavranmsal içerik ve anlatı oluşumu birbirleriyle  varoluşsal bir şekilde içiçe geçmiştir...Crewdson'un Alfred Hitchcock, David Lynch ve Stephen Spielberg gibi yönetmenlerden etkilendiği açıktır.Ama o da Lars Von Trier gibi bir yönetmeni etkilemiş olabilir mi?! Evet!..





Filmde, melankoliye dalan Justine hayatı bir drammış gibi yaşayan bir kadınken, ablası Claire güya ''normal'' olandır. Justine'in düğün günü geldiğinde bütün aile tören için malikânede bir araya gelir. Aynı zamanda ''Melankolia'' adlı gezegen, güneşin arkasından çıkmış, dünyaya doğru gelmektedir. Yaklaşan kıyameti herkes kendine göre karşılar...





Claire oğlunu kucaklamış, bir golf sahasında bata çıka ilerliyor. Bu bölümdeki on altı sahneyi ele alan yazısında film eleştirmeni
"Manohla Dargis", bu sahnelerin estetiği ile Gregory Crewdson‘un çalışmaları arasında bağlantı kurmuş. Hayalindeki kareyi yakalamak için kalabalık bir ekiple tıpkı bir yönetmen gibi çalışan Crewdson da fotoğraflarını “geçiş anları” olarak tanımlıyor. Crewdson’ın fotoğrafları ile Melankoli, hem renk dünyası, hem de işledikleri konular bakımından birbirine yakın. İki sanatçı da sıklıkla normal insanları, alacakaranlıkta, gerçeküstü bir atmosfer yaratarak ele alıyor.

Size bir kaç Crewdson fotoğrafı daha...































Not:Daha detaylı bilgi için bkz.

30 Ekim 2012 Salı tarihli  "Bıçak Sırtı...tekinsiz bir dünya"

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder